زياد ياسر يحكي قصته مع التصوير الفوتوغرافي.. “مرسى مطروح كانت البداية”

 

يُعد التصوير الفوتوغرافي من أبرز المجالات التي تستقطب المراهقين والشباب، وذلك لإنه يظهر جمال الأشياء من حولنا، بالإضافة إلى كونه من أكثر المهن المطلوبة خلال وقتنا الحالي.

 

قصتنا اليوم، عن واحد من الشباب الذين استقطبهم عالم الصور الظلال، فمنذ نعومة أظافره وهو يوثق جمال الأشياء من حوله، من خلال عدسته المتواضعة.

زياد ياسر ابن محافظة البحيرة ذو ال22 ربيعًا، يحكي لـ”مباشر 24″ بداية رحلته مع التصوير حيث يقول..”الفكرة جاتلي لما رحت محافظة مرسى مطروح في رحلة مع عيلتي سنة 2017، ودي كانت أول مرة أشوف الشواطئ والحاجات الجميلة اللي في المحافظة، كل حاجة عجبتني ف كنت حابب أوثق بس اللحظة وصورت ولما خلصت الرحلة ورجعت، وريت الصور لصحابي وشغلي عجبهم وأهلي دعموني وقالولي كمل وكانت البداية الفعلية سنة 2019″.

يكمل زياد حديثه..” في الأول كنت بصور أي حاجة قدامي أو حواليا، زي الشمس والسماء والسحاب والورد والقطط، بعد كدا بدأت أتابع ناس مميزة ومشهورة في التصوير في مصر والعالم واتلعمت منهم ضبط الصور والزوايا، وكل حاجة تتعلق بالتصوير ودخلت على اليوتيوب عشان استفيد بنصائح في التصوير وأعرف أفكار جديدة”.

 

لم يكن الأمر سهل في بدايته، فقد واجهت زيادة عدة مشكلات..”كانت في مشاكل كتيرة بتواجهني، زي إني الآقي ناس تقولي إنت بتعمل إيه، إيه الفايدة من اللي إنت بتعمله؟! وكانت إجابتي ليهم دايمًا بكرة هتعرفوا”.

وعن أبرز الأشياء التي قام بتصويرها يقول زياد..”صورت حاجات كتير ة، لكن أفضل حاجة صورتها كان البحر، ومعدية إدكو، والأجواء الرمضانية، وشتاء مدينة رشيد”.

شاهد أيضًا.. الهند تدعو مصر للمشاركة في الندوة الافتراضية عن حماية الممتلكات الثقافية واستردادها  

معرض فيصل للكتاب يناقش مكارم الأخلاق في الرسالة المحمدية.. صور