جمهور السوشيال يتعاطف مع رحمة أحمد “مربوحة ” بعد تعرضها لحملات تشويه

شهدت الساعات القليلة الماضية حالة من الغضب والتوتر بسبب الهجوم الذي شن على الفنانة رحمة أحمد بطلة مسلسل الكبير أوى، التي عرفت بـ” مربوحة” حالة تعاطف كبيرة كانت مساندة لرحمة أحمد ض الكتائب الإلكترونية التي شنت هجومًا شرسًا عليها منذ انطلاق اللقطات الاولى للمسلسل.

ما يزيد عن ألفين منشور بنفس الطريقة والصياغة وكانهن ناقلين من بعضهم وهذا يؤكد على أن هناك حملة كبيرة ضد مربوحة.

رواد التواصل الاجتماعي خرجوا بعبارات داعمة ومنشورات مساندة لما تتعرض له رحمة أحمد واصفين إياها بأنها ممثلة موهوبة وعلى قدر كبير من الوعى والثقافة والموهبة العالية.

موقع ” مباشر24″ يستعرض خلال السطور القادمة منشورات رواد التواصل الاجتماعي الدفاعية عن الفنانة رحمة أحمد.

قال تيتو أحد المتابعين على “فيسبوك” حملة قذرة لتدمير رحمة أحمد من لجان موجهة بشكل فاجر وغبي، يا ترى مين اللي وراها ولصالح مين؟

وتابع: علشان الجهل بس لو فيه أي ملاحظات على  مربوحة السنة دي اللي يتحملها المخرج أحمد الجندي لأنه هو المسئول عن الشخصية وتوجيه الممثل والكنترول عليه وكل التفاصيل فلو هنتكلم بالتخصص وبالعقل والمهنية الحساب عند الجندي مش رحمة اللي خبرتها لسه على قدها وبعافية شويتين ومحتاجة التوجيه.

بينما قال رامز محمد:”عيب يا جماعة إحنا كبرنا على اللعب ده وعديناه من سنين مين الليوراكم؟

وقال سعد يوسف انا بس عاوزك تقلب في الصور وتتفرج وتقرا كويس جدًا،.عشان ماتنجرفش بدون وعي وتنتقد، وهي حمله جاهزة عليها من أول حلقة، أنا ماشفتش الكبير لحد دلوقتى، بس الكلام ده بياكدلي أنها شاطرة وناجحة وربنا معاها.

وقال محمد عاطف في ناس فاكرة الهجوم ع دور مربوحة في الكبير أوي لأن الممثلة رحمة أحمد أوفر وبتصر خ ومافيش إبداع ولا ضحك، للأسف عدونا بيضحك علينا تاني، مربوحة في الكبير أوي بتمثل مصر أنها بتصرخ لشعبها يقف جنبها.

حركات وشها كلها تشنجات عصبية بتقولكم فوقوا يا م-صرييين محتاجاكم تاخدوا بالكم مني، اللجان اللي بتعادي بلدنا لما فكت الشفرات وقدرت تفهم الرسائل، توحدت للهجوم ع الفنانة و على دور مربوحة، لكن مصر بلدنا مربوحة وحتفضل مربوحة مهما حصل من حملات تشويه من اللجان ، فاهمك يا على دوي وحافظ اللاعيبك وكاشف كل مؤامراتك علينا.

ويشار غلى ان الفنانة رحمة أحمد شاركت في مسلسل الكبير اوي الجزء السادس عام 2022، وتشارك الآن في الجزء السابع من مسلسل الكبير اوي الذي يعرض الآن ضمن السباق الرمضاني الجاري 2023.

وقبل انطلاق المسلسل أطلق الفنان أحمد مكى بطل الفيلم أغنية “ولعانة” الأغنية الدعائية للمسلسل، والتي تضمنت ظهور بعض الحيوانات والطيور ومشاركة مجموعة من الفنانين بمناظر غير معتادة قام بها مكى.